Peter Lovesey
Käsi krokotiilialtaassa
WSOY 1978 – Sapo 225
Mad Hatter’s Holiday 1973
”Peter
 Lovesey on niitä harvinaisia dekkarikirjailijoita, jotka kuvaavat 
mennyttä aikaa – 1800-luvun Englantia. Hänen romaaninsa ovat ajan- ja 
tapainkuvauksinakin täynnä mainioita yksityiskohtia. Tätä kirjaa on 
pidetty hänen parhaanaan.
Herra Moscropilla on erikoislaatuinen 
harrastus: ihmisten tarkkaileminen kiikarilla. Brightonin 
kylpyläkaupungin vilkas rantaelämä tarjoaakin tähän oivat 
mahdollisuudet. Hänen mieltään kiehtoo salaperäinen Protheron perhe, 
varsinkin upea Zena Prothero. Tahtomattaan herra Moscrop tempautuu 
mukaan mieltäkuohuttavaan seikkailuun, kun akvaarion krokotiilialtaasta 
löytyy ihmisen käsi. Vähä vähältä paljastuu dramaattinen 
tapahtumavyyhti, joka on johtanut epätoivoiseen tekoon. Ja kun juttu on 
selvitetty, Lovesey on tutustuttanut lukijansa moniin viktorianaikaisiin
 nautintoihin – luvallisiin ja luvattomiin.”
Kirjassa on mukavan 
outo heppu päähenkilönä. Hepun edesottamuksia kuvataan paljon, poliisin 
(Cribb ja Thackeray) tutkimusten jäädessä vähemmälle. Kesäisen 
rantaloman tunnelma Brightonissa välittyy elävästi. Loveseyn parhaita 
kirjoja.
Teosarvio Arvostelevassa kirjaluettelossa 1/1979:
 ”Loveseyn varsinainen kirjailijanoivallus on ollut perehtyminen viime 
vuosisadan loppupuolen englantilaiseen elämänmuotoon ja erityisesti 
silloin muodissa olleisiin urheilulajeihin, sillä niiden avulla hän on 
onnistunut luomaan persoonallista ominaisväriä aikaisemmin 
suomennettuihin dekkareihinsa. Tällä kertaa seuraillaan yli puolen välin
 kirjaa originellin miekkosen kiikarin linssin lävitse erään perheen 
lomanviettoa Brightonin suositussa kylpyläkaupungissa noihin aikoihin 
ennen kuin päästään kiinni varsi-naiseen juoneen, perheessä tapahtuvaan 
rikokseen ja murhenäytelmään. Ajan- ja tapainkuvauksessa ei nyt ole 
samaa kiinnostavuutta, sillä vastaavia kylpyläkuvauksia on viljalti ja 
paremmin kerrottuja, Lukija ennättää siis pahasti pitkästyä, ja sehän on
 pahinta mitä dekkarin suhteen voi tapahtua. Ihmettelenpä, kuka 
takakannen mukaan on mahtanut pitää tätä Loveseyn parhaana teoksena.”

 
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti